Dela sidan på:

Kändisaspiranters guide

Big Brother-party 2005Du vill bli kändis! Jag kan inte hjälpa dig med att göra dig till en spännande individ. Det är ganska viktigt att du har något som är påfallande unikt. Jag kan inte praktiken om hur man gör för att bli kändis. Däremot är jag ganska skicklig på teorin. Jag tror att du så som läsare är införstådd med att det finns olika typer av kändisskap och att det oftast är en bieffekt av det man är. Bakom en skådespelares kändisskap finns det enormt mycket arbete som inte primärt har som mål att bli känd. Helge Fossmo är en känd farbror. Det finns en statlig utredare, Kent Härstedt, som syns ibland i media när han uttalar sig om utredningar han har gjort. För de flesta svenskar är han känd som överlevare från Estoniakatastrofen. Det intressanta är att han sysslade med samma sak innan katastrofen som han gör efter katastrofen. Tror du att han blir bemött på att annorlunda sätt i nattklubbslivet jämfört med hur ”Robinsson-Robban” blir bemött? Kent är en av få som är känd för att han är känd och dessutom känd för att han har ett offentligt arbete som han sköter bra. Det finns alltså många olika typer av kändisskap. Nu ska jag övergå till att skriva om det du vill.

Hur man blir känd genom dokusåpa

BB-party 2005Det är viktigt att du är införstådd med att den som blir känd genom en dokusåpa, blir känd för att denne är känd. Jag tycker att det är ett lika absurt som spännande fenomen. En skickligt genomförd casting innebär att den genuint unika sållas fram ur alla de olika falska och tillgjorda personligheterna som visas för castingteamet. Låt oss säga att du är så speciell att du kommit med i en dokusåpa.

För den genomsnittlige dokusåpedeltagaren är ”bäst före datum” mycket kort. Ett deltagande som bara innebär att du är vacker och exponeras, är det snabbaste sättet att tappa kändisskapet på. I detta sammanhang är det bättre att ha ett speciellt utseende än att vara en vacker person bland många andra som månadstidningar som Slitz och Moore avverkar snabbare än fotot av den senaste fröken hunnit torka. Dessutom tenderar fallet att bli stort när du kommer på att enbart ”yta” inte räcker till. Du blir väldigt sårbar. Minns ni Hanna från Big Brother 2005? Hon är en av de ytterst få med både skönhet och en intellektuell grund. Få har haft så ypperliga förutsättningar för att kunna göra något av kändisskap som hon hade. Det tycks som om hon inte vill vara kändis. Något som visar att castingteamet gjorde rätt när de tog in henne i produktionen eftersom hon absolut är unik och en klart spännande person.

För att du ska bli ihågkommen och kanske dessutom kunna vinna dokusåpetävlingen krävs det vissa egenskaper.

Identifikation
Big Brother-party 2005Tittare och medtävlanden måste kunna känna igen sig i dig. Är du med en lång tid så innebär det att de bör se dig skratta, gråta, bli sårad, bli arg och även visa några mindre trevliga sidor. På så sätt ger du ett äkta intryck.

Prestera
Du måste försöka prestera något under din tid i produktionen. Kan du därefter fortsätta med det du gjorde före ditt deltagande så som DJ eller något annat, så förlänger du ditt kändisskap.

Fascination
En del av din personlighet innebär att det du gör eller säger är så speciellt, att medtävlanden och tittare identifierar dig med just det. När några deltagare i tidigare omgångar av dokusåpan haft sex, innebär det att det inte längre är något unikt. Däremot är det unikt att smälla kuken i en dams huvud (åtminstone i skrivande stund). Vissa deltagare kanske får en speciell roll eller ett uppdrag av produktionen som gör att alla därefter förknippar personen med just detta.

Taktik
Att bära sig illa åt i en dokusåpa är en sak som gör dig unik. Du bör dock vara på det klara med att du då tagit ett steg närmare den typ av kändisskap som farbror Fossmo åtnjuter. Den som har ett jobb och en stabil familjerelation i verkliga livet riskerar att förlora mycket på att ”spela över” i sin roll som dokusåpadeltagare. Det är alltså en taktisk satsning som inte alls ger garantier i form av positiv avkastning. I värsta fall blir du utslängd samtidigt som produktionsbolaget kablar ut en bild av dig som du inte alls känner igen. Tro mig, de gör det om de får chansen! Du är där för deras skull och så som ett redskap för dem. När du gör något mindre uppskattat, tar de avstånd från dig för att rädda sig själva.

Ett annat taktiskt drag är ”fröken Rosing-modellen”. Hon vet om att hon inte kan någonting och att folk tycker att hon ska ta hand om sina barn istället för att försöka klamra sig fast som kändis. Det går att säga mycket om henne och hon ser till att det hela tiden ska gå att säga ännu mer om henne. Vid minsta förändring i sitt liv, ser hon till att nöjesmedia få reda på det. Nöjesmedia är en vampyr som suger ut allt de kan av dem som levererar något. Varje gång någon stavar ditt namn rätt i tidningen, ökar ditt kändisskap och därmed antalet inbjudningar till fester och dylikt. När man så som fröken Rosing inte har något att bygga på (skaffa en utbildning, köp ett fik, mata de hemlösa ed.), blir situationen ohållbar. Din mormor har alltså rätt! Se alltid till att du har en grund. Utbildning lönar sig. Det är alltså ohållbart att försöka bygga sitt kändisskap på att vara kändis. Kanske är bristen på en trygg grund, en faktor som gör att ”bäst före-datum” bland dokusåpakändisar är så kort?

Tänk efter före
För några månader sedan träffade jag på en person som var med i ett av de första årens Big Brother. Jag har som vanligt ingen koll om vem som är känd eller vem som har gjort vad. När personen sa att denne varit med och vi pratat lite om detta, förstod jag snart att personen ifråga var något av en ”Big Brother-stjärna”. Personen berättade att det är något som inte gagnar dennes affärsliv. Folk blir tveksamma när de förstår varifrån de känner igen personen. En annan sak som är värt att fundera över är om du tror att Robinson-Martin och kollegan Lars Gåre´s respektive yrkeskarriärer har fått en positiv inverkan av deras deltagande. Av senare års löpsedlar, står det klart att Lars-Gåre som en indirekt följd av sitt kändisskap, blev tillfälligt avstängd från jobbet. Martin lämnade tillfälligt sitt arbete som polis efter att han vunnit Robinson. I skrivande stund är han föremål för internutredning eftersom han så som offentlig person inte får skriva vad som helst i sin blogg.

Det är skillnad mellan dokusåporna. Det bör du tänka på när du söker. Vill du bli förknippad med en livsstil där fester, silikonbröst, förstorade läppar, blekt hår och ytlighet är huvudingredienser? Då är Big Brother-konceptet rätt för sig. Vill du däremot bli förknippad med strapatser, där din fysiska och mentala förmåga utsätts på prov? Då är Robinson ditt val. Robinson är tacksammare mot dig som deltagare om du vill bli kändis eftersom det ges stora möjligheter för dig att ”Prestera”. Farmen och Riket är lite av en blandning mellan Big Brother och Robinson. Big Brother är den dokusåpa som avviker mest och som därför stigmatiserar dig kraftigast så som deltagare. Tänk efter före! Efteråt är det för sent. För min del, vet jag att jag är en fighter som aldrig ger upp för egen del (det är ingen slump att jag sysslar med äventyrssport och extrema uthållighetsidrotter), det är min styrka tillsammans med min förkärlek att skoja med folk samtidigt som jag analyserar läget. Ur detta perspektiv skulle jag ha varit med i något annat än Big Brother.

Framtida produktioner
Produktioner följer ofta samhällstrender. Minns du ”69 grader nord”? Det är en framgång i Norge men floppade i Sverige. Konceptet är att ta sig genom hela landet. Det är en dokusåpa som är så långt ifrån Big Brother man kan komma. Anders ”Flanders” Floss i Big Brother 2005 och jag har det gemensamt att vi båda funnits med i respektive dokusåpas produktionsteams funderingar kring deltagaraspiranter. Flanders har haft framgångar i extremsport på vatten och jag har haft det i Ultramarathon. Var vi för vältränade för att det skulle vara roligt? Huvudkonceptet lär återkomma i Sverige. En blandning av Big Brother och Farmen har funnits på ett par produktionsbolags ritbord under ett par års tid. Riket har en annan typ av finansiering och är dessutom en mycket sevärd och välgjord dokusåpa. Den återkommer. Samhällstrenden idag visar att det inte anses som glorifierande att ha sex eller spy offentligt. Folk vill återigen se förebilder som speglar en högre moral. Hjältarnas tid har återkommit. Det innebär bland annat att Big Brother i sin nuvarande form är slut i Sverige. Nya dokusåpor kommer.

Dokusåpor är förhållandevist billiga att producera. De ger tittarna en stor igenkänningsfaktor. Lägg till att de stora produktionsbolagen, Meter film- och television och Strix, är knutna till och till stora delar skapade för olika TV-kanaler. TV3:s största reporterprofil är exempelvis VD för Strix osv. Till största delen består produktionsteamet av en stor, närmast familjär grupp som flyttar runt mellan olika produktioner för de olika produktionsbolagen. Det är alltså så mycket faktorer som styr, att det inte råder någon tvekan om att företeelsen med dokusåpor kommer att fortsätta i allt större omfattning under flera år till.

Kommentarer

kommentarer