Dela sidan på:

Vad kan locka tittare?

Big Brother-party 2005Det är något som jag funderar över i mina olika studier inom media och om några dagar vet jag om jag även kommer att få betalt för att fortsätta fundera över det. Dokusåpornas tid är inte förbi men som världsledande nation inom gebiten och med sjunkande tittarsiffror måste något nytt komma. Rivalerna, floppade ordentligt med under 150 000 tittare. Robinson (TV3) var sämre med runt 86 000 tittare, samma siffror som Big Brother (Kanal 5) hade. Riket (SVT1) har haft ca 87 000 tittare. Det är färre än deras andra dokusåpa, Livräddarna hade. Riket är ett 30 milj kr projekt, Livräddarna kostade under 3 miljoner. Big Brother 2005 hamnade på 60 miljoner. Riket sågs mest av tittare som fyllt 60 år. Big Brother sågs mest av kvinnor i åldern 25 – 39 år. Robinsson ses i princip av alla. Rivalerna var alldeles för ”smalt” för att det skulle gå att nå framgång. Robinsson tilltalar en så ”bred” tittargrupp att konceptet går att arbeta vidare med. det är synd att en så sevärd dokusåpa som Riket floppar. Den lär säkert ändå komma tillbaka eftersom det ligger i SVT´s ålägganden i publicserviceuppdraget, att göra historeskildringar i någon form. De kan tillåta sig leka med 30 miljoner, varav mycket kommer från tv-avgiften.

TV3 och Kanal 5 är i realitet tvingade att lägga ner program som tappar tittare. Under en period, 050718-051010, hamnade Robinson på plats 14 av allt som TV3 sände. Under en annan period, 050418-050510, hamnade Big Brother på plats 16 av allt som Kanal 5 sände. Jag skrev att det mest var kvinnor i yngre medelåldern som tittade på Big Brother. Majoriteten av dem är inte intresserade av unga kvinnor med siliconbröst. Ur detta snäva perspektiv, finns det ingen mening med att handplocka bimbosar som deltagare för att få upp tittarsiffrorna. Däremot kan det vara så att någon av denna bimbos dessutom är smart och vågar bjuda på sig själv. Då sker det mycket hos de övriga deltagarna. Det är detta som är sevärt. I synnerhet är det intressant för just yngre medelålders kvinnor som utgör samhällets verkliga specialister på socialt spel inklusive intriger.

Ska underhållningen anpassas till tittarna eller ska tittarna fås att gilla det som visas? För att få tittare att gilla det som visas, kan man göra på samma sätt som då Robinsson kom till. Köptes in för 100 000 kr av Anna Bråkenhielm så som totalt oprövat. Det var alltså nytt, exotiskt och lockade tittare. Det är en variant för att få tittare. En annan är att använda sig av tittaranalyser. När det är så ojämnt köns och åldersfördelade tittare som det är i Riket och i Big Brother är det lätt att få fler tittare. Det handlar om att fråga de som inte tittar vad som fattas i programmet för att de skulle vilja titta på det! Medieanaltiker tittar även i olika forum om tv på Internet för att bilda sig en uppfattning. Genom att skriva om dokusåpan man gillar, visar man att det finns ett intresse. För företag som vill marknadsföra sig genom exempelvis Big Brother, är det viktigt att få en uppfattning om dem som är aktiva på siterna. Det i sin tur kan innebära att företaget kan tänka sig sponsra exempelvis Big Brother. När Kanal 5 får in reklampengar, trots sjunkande tittarsiffror, lär de fortsätta. Jag hoppas att ni kommer att titta på och tycka till om Big Brother 2006!

// Kenneth M Forsberg

Kommentarer

kommentarer